April 13, 2009

Tiada yang sia-sia...


Tiada yang sia-sia bagi kita
segala yang kita dengar
kita lihat, kita rasa
penuh dengan sesuatu

Langit biru
tidak sia-sia

Langit mendung
tidak sia-sia

Langit diperah lalu hujan
tidak sia-sia

Bumi hijau
tidak sia-sia

Tanah kering
tidak sia-sia

Banjir, tanah runtuh, terbelah
tidak sia-sia

Yang didengar, dilihat, dirasa
itu semua mengajar, mendidik


Yang mengajar itu satu pelajaran
Yang mendidik itu satu pendidikan

Aku...
aku juga tidak diciptakan dengan sia-sia
aku rasakan aku dimiliki
aku disayangi
aku rasakan aku dipilih

Mengapa aku dihidupkan di bumi?
aku tahu mengapa

Siapa aku di sisiNya?
aku tahu siapa

Apa tanggungjawabku di sini?
aku tahu apa

Aku belajar dari Dia
Aku belajar dari diri aku
Aku belajar dari alam

Apa lagi?
Kamu,
Kamu juga bukan sia-siaan
Kamu sesuatu,
Kamu seseorang,
Jika kamu tahu mengapa, siapa dan apa tugasmu di sini

Makanya,
kita syukuri
apa yang kita dengar, lihat dan rasa itu
dapat kita fikirkan
agar kita mengerti
Tiada yang sia-sia...

5 comments:

AK said...

this is nice. thanks for the reminder, and the lesson.

D.u.H said...

Thanks AK.

103:3

(^_^)

nazirul mubin said...

nice dhiya,, lame xupdte blog kan?huhu..

nazirul mubin said...

lagi satu,,,lame xdgr ayat ni..

Yang mengajar itu satu pelajaran
Yang mendidik itu satu pendidikan

D.u.H said...

tu la, sibuk banyak. tak sempat nak update blog. hari makin siang, urusan makin banyak. heheh...