April 28, 2009

HUKUM




Kamu: Bicara aturan, ketetapan Allah. Apa yang Aku tau tentang ketetapan Allah?

Aku: Hmm... ketetapan Allah adalah apa yang dah ditetapkan oleh Allah.

Kamu: Apa yang dah ditetapkan Allah?

Aku: Err... rasanya apa yang dah termaktub dalam kitabNya kot?

Kamu: Betul la tu. Kenapa ada kot-kot pulak? Memang itu yang dah ditetapkan.

Aku: Heheh...

Kamu: Cuba Aku fikirkan, matahari dan bulan beredar mengikut perhitungan. Aturan siapa tu?

Aku: Err... aturan Allah?

Kamu: Benar. Air sungai yang mengalir dari hulu ke hilir, ikut ketetapan siapa?

Aku: Ketetapan Allah?

Kamu: Benar. Err... apa lagi. Hmm... kalau batu tepi jalan kita sepak dengan kaki, dia melantun ke depan, betul tak?

Aku: Betul... betul...

Kamu: Hukum siapa tu?

Aku: Hukum Allah?

Kamu: Ye ke? Bukan hukum Newton ke?

Aku: Ha ah la, hukum Newton... Eh...? [alamak!]

2 comments:

nazirul mubin said...

masyarakat masih perlu ilmu dari NYA...bagus cite nie...bleh buat panjang2 lagi..cbuk maen2 ek

AK said...

hukum tu dipanggil newton sebab yg mendeklamasikannya ke masyarakat belum disampaikan lagi tentang hukumNYA