January 26, 2009

Bagaimana Jalannya?

Persoalan yang ditanya: "Bagaimana jalannya untuk merealisasikan sistem Islam di muka bumi?", atau "Hmm.. boleh ke sistem Islam dilaksanakan, sebab ramai yang tak suka Islam...", atau "Aku dah cukup beriman dah, Islam la tu! Nak apa lagi?"

Kata-kata sebegitu mungkin pernah kita dengar dari orang-orang sekeliling kita.

Untuk merealisasikan sistem Islam di muka bumi ini, kita harus berpegang/berprinsipkan 2 perkara iaitu, Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.

Sabda Rasulullah saw:

"Kutinggalkan untuk kamu dua perkara pusaka, tidaklah kamu akan tersesat selama-lamanya selama kamu masih berpegang kepada keduanya, (yaitu) Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya,"

Jelas disitu jaminan yang Rasul dah beri kepada umatnya.

Firman Allah: "Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya." [An Nisaa':59]

Apa yang penting di sini adalah bila mengaku beriman kepada Allah, maka wajiblah seseorang itu kembali kepada perintah Allah dan melaksanakan seperti apa yang telah diturunkan kepada kita melalui kitab-kitabNya. Yang paling hampir dan paling benar dengan kita adalah Al Quran. Maka kembali kepada Al Quran.

Jika mengaku beriman kepada Rasul, maka kembali kepada Rasul, dengan melaksanakan apa yang telah Rasul-rasul terdahulu laksanakan iaitu melaksanakan perintah Allah seperti dalam Kitab-kitabNya.

Kita sebagai yang mengaku Islam, wajib tidak berpaling dari Al Quran.

Bagaimana jalan untuk merealisasikan sistem Islam ialah dengan ber Al-Quran. Dan ambil sikap seperti sikap Rasulullah. Menyampaikan (tabligh) dan melaksanakan perintah Allah dengan benar (siddiq) dan amanah (amanah) dengan cara yang bijaksana (fathonah).

Satu formula dari Allah:
"orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta, benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi derajatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan." [At Taubah:20]
Formula kemenangan ini Allah sudah beri kepada manusia, Rasul-rasul terdahulu telah melaksanakannya, tinggal kita saja, yang mengaku umat Nabi Muhammad masih berkira-kira untuk melakukannya.

Mengaku beriman tetapi masih berkira-kira untuk melaksanakan Al Quran, masih berkira-kira untuk berhijrah dari fahaman kebanyakan orang [Al An'aam:116] dan nenek moyang [Al Baqarah:170] kepada fahaman dengan mahunya Allah [Al An'aam:106], masih teragak-agak untuk berhijrah dari fahaman ideologi kemanusiaan kepada ideologi Allah. Juga masih teragak-agak untuk berjihad dengan harta yakni mengeluarkan harta, serta apa pun yang ada pada kita demi mendokong sistem Allah, sistem Islam dan masih tidak mahu mengubah diri, berjihad dengan diri yakni bersungguh-sungguh melaksanakan perintah Allah.

Jika kita tidak berkira-kira dengan semua itu, pasti Allah tinggikan darjat Islam di muka bumi, lantas memenangkan sistem Islam itu di atas sistem-sistem yang lain yang ada.

Tetapi jika kita hanya mengaku beriman sahaja tetapi tiada sikap yang diambil dan hanya merasa selesa denga apa yang ada, apa yang digunapakai, tiada perlaksanaan yang sebenar-benarnya, maka apakah hasilnya?

Memang benar, pertolongan Allah itu ada, tetapi apa pertolongan kita kepada agama Allah? Apa sumbangan kita yang mengaku hamba Allah kepada Tuhan kita yang Maha Pemurahnya Dia telah memberi bermacam-macam nikmat? Sedangkan nikmat paling utamaNya adalah Al Quran? Adakah sumbangan kita itu hanya sekadar menderma kepada badan-badan atau organisasi pentegak Islam? Atau sekadar membayar zakat setiap tahun?

Selebihnya kita sendiri harus fikirkan, barulah "tepuk dada, tanya iman." Jalannya hari-hari kita minta pada Allah dalam solat, paling kurang pun 17 kali sehari. Jalannya sudah ada, tinggal kita sendiri yang memutuskan samada masih berkira-kira atau tidak untuk mengambilnya.

Firman Allah swt:
"Maka terhadap nikmat Tuhanmu yang manakah kamu ragu-ragu?" [An Najm:55]

3 comments:

nazirul mubin said...

semoga hati ni mempunyai kekuatn...]
dh ade bskl lum shbt?

D.u.H said...

salam sahabat,
1+1+1+1+1=KUAT. hehehe...
bskl dah ada dah... White Ctenosaura namanya... hihi

nazirul mubin said...

huh...sdp namenya...ehheeh
name bskl ana xde name..nk nmaekan die eden kot